Το κλειδί για την προσαρμογή στην κανονικότητα είναι η επικοινωνία

Οι ανοιχτοί δίαυλοι επικοινωνίας στην οικογένεια μπορούν να ενισχύσουν την ομαλή προσαρμογή και την ψυχική ανθεκτικότητα των παιδιών αυτή την ιδιαίτερη περίοδο που διανύουμε.
Για ακόμη μια φορά, τα παιδιά καλούνται να επιστρέψουν στο σχολείο και σε ορισμένες από τις δραστηριότητές τους. Η αρχή έγινε με το νηπιαγωγείο, τον παιδικό σταθμό και το δημοτικό. Όσον αφορά το Γυμνάσιο και το Λύκειο, ακόμη δεν υπάρχει κάποια επίσημη πληροφόρηση.

Οι αλλαγές λοιπόν είναι πολλές και σχεδόν καθημερινές, με αποτέλεσμα οι συνθήκες που καλούνται να διαχειριστούν οι γονείς, να γεννούν δυσκολία και προβληματισμό. Πώς όλο αυτό επηρεάζει την οικογένεια και πως μπορούν τα μέλη της να προσαρμοστούν σε αυτή την ιδιαίτερη συνθήκη με τον πιο λειτουργικό τρόπο;


Τα παιδιά έχουν αποδείξει όλο αυτό το διάστημα ότι επιδεικνύουν αρκετά μεγάλη προσαρμοστικότητα σε αλλαγές που έχουν πλαισιωθεί με τον κατάλληλο και σωστό τρόπο. Ο καλύτερος ίσως τρόπος να φροντίσει κανείς το πλαίσιο και τις σχέσεις ανάμεσα στα μέλη μιας οικογένειας, είναι αυτός της επικοινωνίας. Κάθε αλλαγή, κάθε νέος κανόνας, έχει νόημα να επικοινωνείται με το κατάλληλο κάθε φορά λεξιλόγιο, λαμβάνοντας υπόψιν την ηλικία του παιδιού, και να εξηγείται ο λόγος που ο συγκεκριμένος κανόνας είναι απαραίτητος.

Πολύ σημαντικό και λειτουργικό, είναι να επικοινωνούνται τα συναισθήματα ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας. Ακόμη και τα πιο δύσκολα συναισθήματα είναι προς διαχείριση. Το άγχος, ο φόβος και η αδικία έχει μεγάλο νόημα να εκφράζονται και να επικοινωνούνται, τόσο από τους γονείς, αλλά και να δημιουργείται ο χώρος, ώστε να εκφράζονται αντίστοιχα και από τα παιδιά. Βοηθάει να γίνει αποδεκτό το συναίσθημα και να μπει σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο.

Όσον αφορά το παιδί, η έκφραση των συναισθημάτων μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη. Αρχίζει σταδιακά να ωριμάζει συναισθηματικά. Νιώθει ότι οι συναισθηματικές του ανάγκες καλύπτονται και ότι γίνεται αποδεκτό, εκφράζοντας ακόμη και τα δύσκολα συναισθήματα. Μαθαίνει να αναγνωρίζει και να έχει επαφή με τα συναισθήματά του, και κατ’ επέκταση με αυτά των γύρω του. Αντιλαμβάνεται την επίδραση που έχουν τα συναισθήματα στο περιβάλλον του και μαθαίνει πώς να τα εκφράζει με λειτουργικό τρόπο. Όλα αυτά οδηγούν στο να γίνεται πιο ευέλικτο στην διαχείριση στρεσογόνων καταστάσεων και "δύσκολων" συναισθημάτων, να  ελέγχει την παρόρμησή του, να αποκτά περισσότερο αυτοέλεγχο και τέλος το βοηθά να νοηματοδοτήσει όλα αυτά που μπορεί να συμβαίνουν γύρω του. 

Όλα τα παραπάνω συντελούν στην καλλιέργεια μιας πιο θετικής και λειτουργικής στάσης απέναντι στις δυσκολίες που μπορεί να διαδραματίζονται γύρω του, όπως επίσης και στην καλλιέργεια και ενίσχυση της ψυχικής του ανθεκτικότητας. 

Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να μη νιώθουν ότι οφείλουν να έχουν πάντα τη σωστή απάντηση σε όλα. Δεν μπορούν να τα γνωρίζουν όλα σε μια διαρκώς μεταβαλλόμενη κατάσταση. Πρωτίστως, πρέπει οι ενήλικες να παίρνουν χρόνο να επεξεργαστούν τις πληροφορίες, ώστε να δουν οι ίδιοι αρχικά πως αισθάνονται και μετέπειτα να βρουν το κατάλληλο τρόπο να τις επικοινωνήσουν στα παιδιά.